منو اصلی
اخبار > حج مظهر همدلی و همبستگی اسلامی است


  چاپ        ارسال به دوست

در «وبینار حج ابراهیمی و وحدت مسلمانان جهان» تأکید شد؛

حج مظهر همدلی و همبستگی اسلامی است

رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو در «وبینار حج ابراهیمی و وحدت مسلمانان جهان» گفت: اجتماع سالانه مسلمانان از سراسر جهان در موسم حج، نوعی امنیت سازی و ظهور قدرت مسلمانان در قالب امت واحده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با  ایام فرخنده و سراسر معنوی ماه عظیم القدر ذی الحجه، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، «وبینار حج ابراهیمی و وحدت مسلمانان جهان» را با شرکت پژوهشگران دینی، فرهنگی و علمی کشور هند و ایران برگزار کرد.

ربانی در سخنانی، با تشریح کارکردهای سیاسی ـ اجتماعی حج اظهار کرد: از دیرباز یکی از بحث‌های حایز اهمیت در خصوص دین، چه در بین متفکرین اسلامی و چه اندیشمندان سایر حوزه‌های دینی و فکری بحث از قلمرو و کارکردهای دین بود. اینکه آیا دین صرفا امری فردی و مربوط به مناسبات انسان و خداست و یا اینکه دین صرفا امر فردی نبوده و به حوزه‌های اجتماعی هم تعلق دارد.

رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو افزود: بخشی از متفکرین غربی و همچنین  روشنفکران جهان اسلام بر این باورند که دین صرفا یک پیوند بین انسان و خداوند است و امر شخصی و فردی است. در مقابل، برخی از فیلسوفان مشاء بر این باور بودند که هدف پیامبران تنها این جهانی و دنیوی است و اگر چه پیامبران در مورد توحید و مباحث اخلاق فردی سخن گفته‌اند، مقدمه‌ای است برای رسیدن به عدالت اجتماعی.

وی ادامه داد: گروهی دیگر همانند شهید مطهری و حضرت امام خمینی(ره) بر این باورند که دین هر دو حوزه را شامل می‌گردد. هم به مسائل مؤثر اخلاقی افرادی می‌پردازد و هم وجه اجتماعی دارد. یعنی پیامبران دو هدف مشترک داشتند که شامل سعادت دنیوی و سعادت اخروی که بر مبنای توحید نظری و توحید عملی شکل می‌گیرد، بود؛ چرا که ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی راهی برای رسیدن انسان به خدا شناسی و خدا پرستی است که ارزش ذاتی دارد.

ربانی تأکید کرد: لذا باور بسیاری از متفکرین اسلامی همانند شهید مطهری و حضرت امام(ره) بر این بود که اسلام و دین جامع بوده و آموزه‌هایش شامل زندگی دنیا و آخرت هرد می‌شود و همه شئون و زوایای فردی و رندگی اجتماعی را در برمی‌گیرد.

وی در ادامه سخنانش، گفت: حضرت امام خمینی(ره) معتقد بودند اسلام دربرگیرنده همه زوایا و گسترده مربوط به زندگی فردی و اجتماعی است و بخش اعظم از آیات و روایات به مسایل اجتماعی پرداخته حتی عبادات نیز عمدتا به کار کرد های اجتماعی آن توجه شده و اجرای عدالتی تکمیل مکارم اخلاقی دو هدف عمده پیامبر(ص) بوده که اخلاقیات مورد تاکید پیامبر(ص) نیز عمدتا اخلاقیات اجتماعی و محاسن اخلاقی بوده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو با اشاره به کارکردهای سیاسی اجتماعی حج خاطرنشان کرد: حج نه تنها مولد اجتماعی پایان ناپذیر برای امت اسلامی است که از قابلیت امت سازی و شبکه سازی فرهنگی اجتماعی بالایی برخوردار است. حج یک محیط معنوی و اموزشی و علمی است که آگاهی‌بخش به یک فرصت بزرگ رسانه‌ای برای جوامع اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع، حج فرصتی برای شناخت خود فرد و شناخت دیگر مسلمانان و آشنایی با مشکلات و چالش‌های امت اسلامی است.

ربانی از دیگر کارکردهای سیاسی اجتماعی حج را تولید قدرت برای امت اسلامی برشمرد و یادآور شد: اجتماع سالانه میلیون‌ها مسلمان از سراسر جهان در موسم حج نوعی امنیت سازی و ظهور قدرت مسلمانان در قالب امت واحده است. همانگونه که حج بهترین فرصت برای رفع سوء برداشت‌ها و شکل‌گیری فرصت‌های گفتگو و تفاهم مشترک، همدلی و همبستگی اسلامی است.

حج تولد ثانوی و مهمترین اثر معنوی آن، دگرگونی اخلاقی انسان است

اسد علی خورشید، از دانشگاه اسلامی علیگر از فریضه عظیم حج به عنوان تولد ثانویه مسلمانان یاد كرد و افزود: البته آنها كه حج را صرفا یك سفر سیاحتی و زیارتی میدانند و از حج فقط پوسته آن را می‌بینند و از محتوای آن غافل هستند، با مفاهم عمیق حج بیگانه‌اند.

وی از حج به عنوان مهمترین فرصت همدلی و اتحاد مسلمانان یاد کرد که با تکیه بر اعتقاد به خدا و قبله واحد اختلافات را کنار گذاشته و به همدلی و وحدت دست یابند.

خانم بلقیس فاطمه حسینی، از اساتید دانشگاه هند در سخنانش، مطرح کرد: خداوند تبارک و تعالی به گونه‌ای برای حج برنامه ریزی کرده است که نتیجه آن هم تحول روحی و اخلاقی مردم است و هم تحول در جهان اسلام، یعنی هر حاجی با تشرف به حج  باید از گناهان گذشته خود توبه کند و از دیگران حلالیت بطلبد و اگر مال حرامی یا شبهاتی دارد آنها را تسویه کند و با معرفت و بصیرت کامل به سوی خدا برود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به رسالت سنگین دولت‌ها بویژه دولت میزبان مراسم حج در بهره‌گیری از فرصت حج برای نشر ارزش‌های اسلامی و رسالت و پیام جهانی و انسانی اسلام بویژه گسترش اخوت و برادری اسلامی اشاره کرد.

حسینی ابراز امیدواری کرد دولت‌های اسلامی با توجه به رسالت عظیم حج که پیام میانه‌روری و همبستگی امت اسلامی است از اختلافات و واگرایی‌ها به همدلی و همکاری دست یابند.

خانم آذرمیدخت صفوی، دیگر سخنران این وبینار نیز در خصوص پیام و اهداف حج در شعر شاعران بزرگ پارسی‌گوی ایران و هند سخن گفت.

علیرضا قزوه، شاعر، پژوهشگر و معاون رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو، روح الله رضوی، فعال رسانه و غلامرضا کافی، از دانشگاه شیراز دیگر سخنرانان این وبینار بودند که هریک پیرامون تأثیر حج در توسعه و گسترش مناسبات و ارتباطات میان امت اسلامی و نقش حج در رفع چالش‌های حاکم بر جوامع اسلامی سخن گفتند.

قزوه در سخنانی، حج را منشاء تحول معنوی و سیاسی اجتماعی بزرگی دانست که از زمان حضرت ابراهیم(ع) تاکنون به دنبال تحول درونی انسان و فراهم سازی فرصت رفع مشکلات مومنان و موحدان است.

وی با اشاره به جایگاه حج و کعبه در رویکردهای آخرالزمانی، با اشاره به پیام مقام معظم رهبری، تحقق حج ابراهیمی را لازمه یک جامعه اسلامی پویا و زنده برشمرد و بر تحقق وعده الهی در پیروزی مستضعفان و موحدان بر مستکبران با محوریت کلمه توحید و توحید کلمه تأکید کرد.

انتهای پیام/ص


١٢:٣٠ - 1399/05/11    /    شماره : ٧٥٤٧٢٣    /    تعداد نمایش : ٢٠٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج